KLASA pomáhá spotřebitelům i výrobcům

zpět

Výsledky průzkumu mezi spotřebiteli z konce roku 2010 ukazují, že označení kvality potravin KLASA je smysluplným logem, které spotřebitelé znají a rozumí mu a které jim pomáhá v orientaci mezi výrobky. Dotazníkové šetření mezi výrobci pak potvrzuje, že značka KLASA na obale s sebou přináší i ekonomické benefity. V letošním roce tak má KLASA na co navazovat.

Podle spotřebitelského průzkumu realizovaném společností STEM/MARK představuje KLASA v 67% případů nejčastěji spontánně zmiňovanou značku označující kvalitu potravin, což několikanásobně převyšuje znalost obdobných značek kvality jako například Bio, Czech made nebo Česká kvalit, což znamená dokonce nárůst ve výši 5% oproti roku 2009. Navozená znalost značky KLASA se vyšplhala až na 92%. „Jsme rádi, že se vynaložené prostředky i energie mezi spotřebiteli pozitivně projevují ve znalosti a pochopení smyslu označení kvality potravin logem KLASA“, říká Dana Půtová, vedoucí oddělení marketingu Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF).

„Každoročně se totiž snažíme maximálně podporovat výrobce kvalitních potravin, kteří tohoto ocenění dosáhli. Například náš systém spolupráce s maloobchodními řetězci usnadní identifikaci výrobků se značkou kvality KLASA přímo v místě prodeje a pomáhá tak spotřebitelům vybírat kvalitní potraviny“, dodává Půtová. To potvrzují i výsledky průzkumu. Logo KLASA totiž podle nich usnadňuje výběr potravin v 71% případů a produkty s ním navíc považuje 84% respondentů za opravdu kvalitní. 67% respondentů jim dává přednost při nákupu.

Průzkum také potvrzuje, že pro českého spotřebitele je v současné době nejdůležitější čerstvost a kvalita potravin a že je ochotný si za kvalitu označenou například logem KLASA připlatit.

Podobně pozitivně hodnotí značku KLASA i výrobci potravin. Podle 76% respondentů dotazníkového šetření, které na konci loňského roku realizovalo marketingové oddělení SZIF, má logo KLASA na výrobcích přímý vliv na jejich prodej, který zvyšuje až o 15%, a to i v období ekonomické krize.
Dvě třetiny výrobců navíc uvádějí, že chtějí usilovat o získání loga i na další produkty. Pozitivní přínos pro výrobce určitě představuje i rostoucí zájem řetězců o výrobky s touto značkou. Například Globus, Kaufland a Interspar zvýšily v posledních dvou letech zalistování výrobků označených logem KLASA o desítky procent.

Národní značku kvality KLASA uděluje mimořádně kvalitním potravinářským a zemědělským výrobkům ministr zemědělství od roku 2003. Administraci značky provádí Státní zemědělský intervenční fond. Národní značku kvality získává výrobce na tři roky. Logo KLASA slouží spotřebitelům k lepší orientaci na trhu při rozeznání výjimečně kvalitních produktů v porovnání s běžně dostupnými potravinami. V současnosti mohou spotřebitelé nalézt značku KLASA na obalech celkem 932 produktů od 268 českých a moravských výrobců. Další informace a kompletní seznam všech oceněných produktů jsou dostupné na stránkách www.eklasa.cz.