„Přehlednější a výrazně jednodušší metodika pomůže především malým výrobcům, pro které bylo doposud obtížné značku Klasa získat. Přitom jim může výrazně pomoci v propagaci, jde o nejznámější značku kvalitních potravin v České republice," řekl ministr zemědělství Marian Jurečka.
Od 1. února, kdy začne platit nová metodika pro udělování Klasy, už nebudou výrobci muset dokládat certifikát systému managementu jakosti (prokazující kvalitu firemních procesů, poskytovaných služeb i nabízených výrobků) nebo bezpečnosti potravin. Benevolentnější budou i pravidla pro předkládané laboratorní protokoly z akreditovaných laboratoří.
„Zatímco doposud nesměly být protokoly starší 3 měsíců a u masných výrobků dokonce 1,5 měsíce, nově se tato doba prodlužuje až na 4 měsíce. Sníží se i celková administrativa, místo současných čtyř formulářů postačí nově žadatelům vyplnit jen dva," uvedl ministr Jurečka.
Nová metodika je přehlednější, obsahuje vysvětlivky a také upřesňuje pojem výjimečné kvalitativní charakteristiky výrobku. Pro držitele české cechovní normy pak nabízí zjednodušenou žádost.
Klasa patří k nejznámějším českým značkám, je mezi TOP 10 značkami, které nejvíce zaujaly zákazníky. Výzkum společnosti GfK v obchodním řetězci Tesco zjistil, že 86 procent zákazníků značku Klasa zná, je pro ně zárukou kvality a mají k ní důvěru, což dokazuje i rostoucí trend nákupu výrobků proti předchozímu roku. Zatímco v roce 2015 si koupilo výrobek Klasa 26 procent zákazníků, v loňském roce to bylo už o 10 procent víc.
Ministr zemědělství Marian Jurečka dnes rovněž vylosoval deset výherců velké spotřebitelské soutěže „Střihněte si naše výhry!". Tu pořádal Státní zemědělský intervenční fond od 26. září 2016 do 1. ledna 2017. Lidé za tu dobu poslali 102 tisíc herních karet s téměř 3 miliony log kvality. Nejvíce lidé vystřihovali logo Klasa (2 miliony log), druhou příčku obsadila značka Český výrobek - garantováno Potravinářskou komorou (580 tisíc) a třetí v pořadí bylo Chráněné zeměpisné označení (187 tisíc). V anketě o nejoblíbenější výrobek se značkou Klasa zvítězilo Jihočeské máslo, Lipánek, oba výrobky společnosti Madeta a.s. a Strážnické brambůrky od Petra Hobži.
Soutěž „Střihněte si naše výhry!" byla součástí vzdělávací kampaně Akademie kvality, jejímž cílem je zvýšit povědomí českých spotřebitelů o kvalitě výrobků. U potravin označených známkami kvality Klasa, Regionální potravina, Český výrobek, BIO a Chráněné označení stačilo vystřihovat loga a lepit je na herní karty.
Soutěžící mohli vyhrát například jízdní kola, kuchyňské roboty, poukazy na nákup elektrospotřebičů nebo prodloužený víkend na farmě. Výhru pro nejrychlejší v podobě kuchyňského náčiní a magnetek s Klasáčkem získalo prvních 70 tisíc soutěžících. Každý týden po dobu konání soutěže se také losoval jeden účastník, který si mohl vybrat kuchyňské spotřebiče v hodnotě 5 tisíc korun. Za nejvíce odeslaných platných herních karet získalo 10 nejpilnějších účastníků ceny za celkem 150 tisíc korun.