Spotřebitelská soutěž „Střihněte si kvalitu!“ skončila.

zpět

Červená – modrá – bílá. Tři vozy v barvách naší trikolóry, které si přichystala spotřebitelská soutěž „Střihněte si kvalitu!“, jsou už u svých majitelů. První z nich si odvezl pan Petr B. z Velkého Beranova začátkem letošního roku, druhý a třetí v pořadí přišly na řadu nyní v březnu. Automobily Škoda Karoq vyhrály tentokrát dvě dámy: Jana Ž. z Tábora a Jana F. z Plzně. Zároveň si své ceny převezme 10 nejaktivnějších soutěžících.

Velká spotřebitelská soutěž „Střihněte si kvalitu!“, kterou organizoval Státní zemědělský intervenční fond (SZIF), probíhala od 5. listopadu 2018 do 3. února 2019. S více než 243 000 zaslanými herními kartami se stala doposud nejúspěšnějším ročníkem soutěže. Jejím cílem bylo podpořit osvětu a konzumaci kvalitních potravin. Princip byl jednoduchý: Stačilo vyplnit a zaslat hrací kartu se 30 logy kvalitních potravin, které reprezentovaly následující značky - Klasa, Regionální potravina, BIO „zebra“, BIO „list“, Chráněné označení (ZTS, CHZO, CHOP), Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR, Česká potravina nebo Česká cechovní norma.

Třináct herních týdnů přineslo 6,7 milionu log! Téměř polovina (více než 3 miliony) patřila značce KLASA, druhé nejčastěji vystřihované logo byl Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou (1,2 milionu) následované značkou Česká potravina (842,6 tisíce). 

Hlavní výhrou byly tři automobily Škoda KAROQ Ambition v našich národních barvách. Zajímavé však byly i ostatní ceny. Drobný dárek čekal na prvních sto tisíc nejrychlejších, dále se každý týden losovalo o kuchyňské spotřebiče a doplňky a 10 nejpilnějších účastníků obdrželo atraktivní výhry podle dosaženého pořadí: Od robotického vysavače přes chladničku s mrazničkou, kuchyňský robot až po myčku na nádobí. Nejaktivnější účastník soutěže zaslal 1 172 hracích kartiček.

Druhý a třetí vůz předával za SZIF ředitel Sekce ekonomické Petr Milas. Bílou Škodu Karoq Ambition 1,6 TDI 85kW vyhrála paní Jana Ž. z Tábora. Kvalitní potraviny kupuje, a protože ráda peče, jejím oblíbeným produktem je Babiččina volba – mouka hladká pšeničná světlá 00 Extra. Nevíme sice, kolik log na hrací kartičce je právě z obalu mouky, ale pokud by většina pocházela právě z Babiččiny volby, pak se nabízí nové přísloví: Kdo peče, ten jede.

Majitelkou třetího vozu stejné značky se stala paní Jana F. z Plzně. Z výhry měla o to větší radost, když se dozvěděla, že se jedná o automobil v její oblíbené modré barvě. Soutěžila poprvé. Loga kvality vystřihovala z různých potravin, sama prý má nejraději bílý smetanový Choceňský jogurt.

Prostřednictvím spotřebitelské soutěže probíhala také anketa o nejoblíbenější oceněný výrobek. Zvítězil Lipánek (Madeta a.s.), druhá příčka patří Jihočeskému máslu (Madeta a.s.) a na třetím místě se umístila Magnesia Karlovarských minerálních vod.

Výběr kvality se zkrátka vyplatí. Abychom navnadili spotřebitele, už teď se mohou těšit na příští soutěž, kterou pro ně SZIF spolu s Klasáčkem nachystají.

 

O značce „Klasa“

Národní značku kvality KLASA uděluje mimořádně kvalitním potravinářským a zemědělským výrobkům ministr zemědělství od roku 2003. Spravuje ji Státní zemědělský intervenční fond. Národní značku kvality získává výrobce na tři roky. Logo KLASA slouží spotřebitelům k lepší orientaci na trhu pro rozeznání výjimečně kvalitních produktů v porovnání s běžně dostupnými potravinami. V současnosti mohou spotřebitelé nalézt značku na obalech 964 produktů od 226 výrobců. Další informace a kompletní seznam všech oceněných produktů jsou na stránkách www.eklasa.cz.

 

O značce „České cechovní normy“

Cechovní normy zaručují kvalitu potravin tak, že určují povinné, přípustné a nepřípustné složky. Omezují například používání přídatných látek, nabízí masné výrobky s vyšším obsahem masa nebo preferují používání kvasů u pekařských výrobků. Toto označení lze v současnosti najít na obalech více než 770 produktů od přibližně 50 českých a moravských výrobců. Kompletní seznam najdete na www.cechovninormy.cz.

 

O značce „Regionální potravina“

Již devět let uděluje Ministerstvo zemědělství značku Regionální potravina nejkvalitnějším zemědělským nebo potravinářským výrobkům, které zvítězí v krajských soutěžích. Projekt má za cíl podpořit domácí producenty lokálních potravin a motivovat zákazníky k jejich vyhledávání v obchodech, na farmářských trzích či přímo u výrobců. Spotřebitelé si mohou vybírat ze 413 výrobků od 327 výrobců. Značka Regionální potravina oceňuje ty nejlepší výrobky z každého kraje. Více informací je k dispozici na webových stránkách www.regionalnipotravina.cz.

 

O značce „BIO Produkt ekologického zemědělství“

Zeleno-bílý grafický znak BIO nazývaný díky proužkům biozebra“ je doplněný nápisem „Produkt ekologického zemědělství“. V naší zemi slouží jako ochranná známka pro biopotraviny. Aby mohly produkty toto označení získat, musí být prověřeny některými kontrolními organizacemi, které pověřuje Ministerstvo zemědělství. Bio výrobky označují produkty z rostlin a živočichů z ekologických farem, které nebyly ošetřeny zakázanými pesticidy, minerálními dusíkatými hnojivy a zároveň se při jejich pěstování nebo chovu zohledňuje dopad na životní prostředí a potřeby chovaných hospodářských zvířat.

 

O značce „Ekologická produkce“

„Ekologická produkce“ je na rozdíl od předchozí „biozebry“ značením nadnárodním (ve tvaru zeleno-bílého lístku) upraveným předpisem Evropské unie. Musí ho mít na svém obale každý produkt, který splňuje v rámci EU požadavky na biopotraviny. Jejich definice je zmíněna v textu výše – u značky „BIO Produkt ekologického zemědělství“. Pro úplnost ještě dodejme, že u biopotravin s původem mimo naši zemi není označení „biozebra“ povinné, i když na obalu být může.

 

O značce „Chráněné označení (ZTS, CHZO, CHOP)

Jedná se o značení Evropské unie. Funguje už téměř 25 let. Důvodem vzniku byla mj. i ochrana produktů před jejich paděláním. Týká se to následujících značek:

  • Zaručené tradiční speciality (ZTS)
  • Chráněné označení původu (CHOP)
  • Chráněné zeměpisné označení (CHZO)
Národní značku kvality KLASA uděluje mimořádně kvalitním potravinářským a zemědělským výrobkům ministr zemědělství od roku 2003. Administraci značky provádí Státní zemědělský intervenční fond. Národní značku kvality získává výrobce na tři roky. Logo KLASA slouží spotřebitelům k lepší orientaci na trhu při rozeznání výjimečně kvalitních produktů v porovnání s běžně dostupnými potravinami. V současnosti mohou spotřebitelé nalézt značku KLASA na obalech celkem 932 produktů od 268 českých a moravských výrobců. Další informace a kompletní seznam všech oceněných produktů jsou dostupné na stránkách www.eklasa.cz.