Spotřebitelský průzkum: KLASA znamená přidanou hodnotu

zpět

(Praha, 29.dubna 2009) Podle nového průzkumu společnosti TNS AISA provedeném na jaře 2009 mezi ženami – spotřebitelkami značka KLASA zůstává nejznámějším oceněním českých potravinářských výrobků. Při nákupech ji vyhledává více než třetina zákazníků a polovina respondentů je ochotna si za zboží se značkou KLASA i připlatit.

Značku KLASA uděluje ministr zemědělství kvalitním potravinářským a zemědělským výrobkům již od roku 2003. Značka je propůjčována vždy na 3 roky. Na začátku roku 2009 byla společnost TNS AISA požádána o uskutečnění další vlny výzkumu, která navazovala na předešlé vlny sledování vývoje této značky v letech 2005 a 2006. Výzkumu se zúčastnilo 500 žen – spotřebitelek ve věku 25 až 55 let. Jednalo se o reprezentativní vzorek z hlediska věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště.

Měření ukázalo, že v oblasti spontánní i dotazované znalosti značky KLASA si tato bezpečně udržuje své výsadní postavení. Spontánní znalost dosáhla 54%, což oproti předchozímu měření znamenalo mírný pokles (59% v prosinci 2006). V rámci sociodemografických skupin spontánní znalost stále roste s rostoucím vzděláním a příjmem. Dotazovaná znalost pak zůstává v posledních letech stále na úrovni 80%.

Z pohledu image značky spotřebitelky nejvíce oceňují samotnou existenci zvláštní značky pro kvalitní potraviny na českém trhu. Značku KLASA hodnotí jako dobře zapamatovatelnou a důvěryhodnou. Většina (90%) věří tomu, že výrobky se značkou KLASA jsou skutečně kvalitní.

Zajímavý posun byl v rámci průzkumu zaznamenám v oblasti nákupních zvyklostí. Přestože stále 75% spotřebitelek nakupuje denně, nebo několikrát za týden, je zde dobře patrný posun k týdennímu, nebo k ještě méně častému nákupu. Zatímco v prosinci 2006

nakupovalo méně často 20 procent respondentek, nyní to bylo již 25 procent. Ve stejném období také nepatrně vzrostla obliba domácích potravin (preference proti potravinám z dovozu vzrostla z  57% na 59%). Pokud jde o kvalitu českých potravin, převážná většina žen (95%) je s ní spokojena. České potraviny jsou vnímány v průměru jako kvalitnější než potraviny od zahraničních výrobců. S tímto tvrzením souhlasí 74% spotřebitelek.

Značka KLASA má poměrně velký vliv i na nákupní rozhodování. Dvě třetiny oslovených žen připouští, že je značka KLASA ovlivnila při výběru potravin (64% říká „určitě ano“ a „spíše ano“). Zhruba polovina respondentek (přesněji 48%) říká, že díky značce KLASA se více zajímá o kvalitu českých potravin. Častěji je kupuje a snaží se vybírat ty, které mají toto označení. Za potraviny nesoucí logo KLASA je polovina respondentů ochotna si připlatit. Akceptovatelné navýšení pro většinu spotřebitelek je do 10 procent ceny výrobku.

Národní značku kvality KLASA uděluje mimořádně kvalitním potravinářským a zemědělským výrobkům ministr zemědělství od roku 2003. Administraci značky provádí Státní zemědělský intervenční fond. Národní značku kvality získává výrobce na tři roky. Logo KLASA slouží spotřebitelům k lepší orientaci na trhu při rozeznání výjimečně kvalitních produktů v porovnání s běžně dostupnými potravinami. V současnosti mohou spotřebitelé nalézt značku KLASA na obalech celkem 932 produktů od 268 českých a moravských výrobců. Další informace a kompletní seznam všech oceněných produktů jsou dostupné na stránkách www.eklasa.cz.